عوامل موثر بر سئو

عوامل موثر بر سئو

در سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو بیش از ۲۰۰ عامل دخیل هستند که البته فقط تعدادی از آن ها اعلام شده و بقیه عوامل اطلاع رسانی نشده است و موتور جستجوی گوگل بر مبنای آن ها سعی بر ایندکس و رتبه بندی صفحات در اینترنت می کند. در این مطلب بعضی از این عوامل به همراه توضیحات آن ها توضیح داده می شود.

در علم سئو ، عوامل بیرونی و داخلی بر رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجو موثر هستند.

در این مطلب عوامل داخلی که باید در وب سایت ها رعایت شوند توضیح داده می شوند. می توان این عوامل را به چند دسته بندی مختلف تقسیم کرد:
۱) قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی خود از چندین قسمت تشکیل شده است که به تفکیک توضیح داده می شوند:
۱-۱) وزن صفحه (Page Weight)

توصیه می شود که وزن صفحه از ۵۰ کیلو بایت بیشتر نباشد. منظور از وزن صفحه با احتساب فایل های عکس و ویدئو نیست و صرفا کدهای HTML به کار رفته در صفحه را شامل می شود.
۱-۲) فشرده سازی صفحات وب (Compression gzip/deflate)

فشرده سازی صفحات وب به افزایش سرعت بارگذاری وب سایت کمک می کند. این قابلیت با اضافه کردن چند خط کد در فایل .htaccess فعال می شود. برای آشنایی بیشتر با این عامل می توانید این صفحه را مطالعه کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید با نصب افزونه ای این کار بدون داشتن اطلاعات برنامه نویسی قابل انجام است.
۱-۳) کش کردن صفحه (Page caching)

کش کردن صفحه به معنی ذخیره موقتی اطلاعات صفحه در دستگاهی است که کاربر با آن صفحه وب سایت را مشاهده می کند و این کار سرعت بارگذاری صفحات را افزایش می دهد که بر سئو تاثیر مثبت دارد. میزان این کش بسته به میزان به روز رسانی وب سایت متفاوت است.
۱-۴) زمان دانلود (Download time)

منظور از زمان دانلود ، بارگذاری تمام محتوا اعم از تصاویر ، متن ، فایل های سی اس اس و جاوا اسکریپت است. هر چه این زمان کمتر باشد بهتر است.
۱-۵) ریدایرکت کردن وب سایت (www redirection (301))

این مورد در بعضی وب سایت ها رعایت نمی شود. در سرور قابلیتی وجود دارد که وب سایت را به آدرس ها با www یا بدون www راهنمایی می کند. باید از این قابلیت سرور استفاده کرد چون برای گوگل دو آدرس www.domain.com و domain.com دو آدرس متفاوت محسوب می شود و محتوای دوباره کاری (Duplicate Content) ایجاد می شود.
۱-۶) بازنگاری URL ها (URL Rewriting)

بازنگاری آدرس های اینترنتی باعث می شود که علاوه بر خوانا و قابل فهم تر بودن آدرس های اینترنتی ، امکان استفاده از کلید واژه ها در آدرس نیز فراهم گردد و این امر در اجرای سئو تاثیر مثبت دارد.

مثال :

آدرس قبل از بازنگاری

http://www.persima.ir/post/4185

آدرس پس از بازنگاری

http://www.persima.ir/how-to-generate-idea-for-internet-startups/4185

هر کدام از دو آدرس فوق را وارد کنید یک صفحه باز می شود اما ارزش آدرس دوم از لحاظ سئو بسیار بیشتر است.
۱-۷) طول نام دامنه (Domain length)

هر چه طول نام دامنه کوتاه تر باشد امکان به خاطر سپرده شدن آن بیشتر می شود بنابراین بر سئو تاثیر مثبتی دارد.
۱-۸) عمر دامنه (Domaine age)

عمر دامنه نیز بر سئو وب سایت تاثیر می گذارد. به طوری که هر چه دامنه طول عمر بیشتری داشته باشد قابل اعتماد تر محسوب می شود.
۱-۹) واکنش گرا بودن طراحی وب سایت

با واکنش گرا بودن طراحی وب سایت یا همان ریسپانسیو بودن آن ، با ورود به صفحات از طریق دستگاه های مختلف نحوه نمایش وب سایت تغییر می کند و متناسب با رزولوشن مرورگر مورد نظر می شود.

عموما در وب سایت هایی که طراحی واکنش گرا دارند این خط کد در تگ head قرار می گیرد.

width=device-width, initial-scale=1, maximum-scale=1
۱-۱۰) عدم استفاده از تصاویر حجیم (Heavy images)

تصاویری که خروجی دوربین های عکاسی هستند و یا در نرم افزارهایی مانند فتوشاپ طراحی می شوند باید حتما قبل از قرار گیری در وب سایت ، از آن ها ذخیره مخصوص قرارگیری در اینترنت یا همان save for web گرفته شود.
۱-۱۱) وجود صفحه خطای ۴۰۴

در صورتی که در وب سایتی فایل و یا نوشته ای پاک گردد و به این صفحه از داخل یاخارج از وب سایت لینکی داده شود کاربر در صورتی که صفحه جداگانه ای با عنوان صفحه خطای ۴۰۴ وجود نداشته باشد صفحه خطای پیش فرض مرورگر را می بیند که این امر باعث خروج کاربر از وب سایت می شود که یک نکته منفی در سئو است.
۱-۱۲) ارائه نسخه پرینت صفحه

به منظور سهولت و عدم به هم ریختگی در فرایند پرینت کردن صفحات ، بهتر است در صفحات وب سایت این قابلیت وجود داشته باشد تا در صورت تمایل برای تهیه پرینت ، محتوای موجود در صفحه به هم ریخته چاپ نشود.
۲) طراحی (Design)
۲-۱) استاندارد Doctype

باید استاندارد تگ گذاری در صفحات را نیز تعیین کرد. Document Type Definition (DTD)  یا همان معرفی نوع مستند باید در صفحات وب سایت صورت گیرد که اغلب نرم افزارهای طراحی وب سایت آن را به صورت خود به خود به وب سایت اضافه می کنند.
۲-۲) تگ متای charset (Meta charset)

تگی است که نوع کاراکترهایی که در صفحه وب سایت نمایش داده می شوند را معرفی می کند.
۲-۳) بررسی و رفع خطاهای طراحی وب سایت

برای گرفتن ایرادات و خطاهایی که در طراحی وب سایت وجود دارد استانداری به نام W3C وجود دارد که با وارد کردن آدرس وب سایت در این صفحه (http://validator.w3.org) تمام ایرادات و هشدارها در طراحی وب سایت را می توانید مشاهده و رفع کنید.
۲-۴) متا تگ توضیحات (Meta Description)

متا تگ توضیحات باید عموما بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ کاراکتر باشد. این توضیحات در موتورهای جستجو به عنوان توضیح صفحه ممکن است استفاده گردد. نباید در این توضیحات از کلید واژه های بیشمار و بی حساب و کتاب استفاده گردد و باید متنی کوتاه متناسب با محتوای صفحه برای معرفی آن در این قسمت درج شود.
۲-۵) متا تگ کلید واژه (Meta Keywords)

در متا تگ کلید واژه ها که اهمیت آن در سئو نسبت به گذشته بسیار کم شده است می توان چندین کلید واژه در صفحه که مهم تر هستند را نوشت و آن ها را با علامت کاما جدا کرد.
۲-۶) متا تگ روبات (Meta Robots)

این متا تگ ، مسئول ارسال این پیام به موتورهای جستجو است که آیا اجازه دارند که صفحه مورد نظر را در نتایج خود نشان دهند یا خیر.
۲-۷) تگ Header

این تگ شامل تمامی تگ هایی است که در هدر وب سایت قرار می گیرند. این تگ ها عبارتند از لوگو ، نوار جستجو ، عنوان صفحه ، منو و …
۲-۸) تگ Nav

در تگ Nav ، منوی اصلی وب سایت به همراه لینک های آن ها قرار می گیرند.
۲-۹) تگ Footer

این تگ تمامی المان های موجود در پائین صفحه را در بر می گیرد.
۲-۱۰) عدم استفاده از طراحی سلولی (Cellular design)

در طراحی وب سایت باید از تگ های div استفاده کرد و اصطلاحا باید وب سایت بدون جدول (Table less) طراحی شود.
۲-۱۱) عدم استفاده از CSS های داخل متن (Inline CSS)

ترجیحا نباید از کد style در داخل کد صفحه استفاده کرد و  باید از CSS در فایل های جداگانه استفاده شود.
۲-۱۲) تعداد فایل های CSS (Linked CSS)

ترجیحا باید سعی کرد که تعداد فایل های CSS لینک شده به صفحه را کم کرد. این کار با ترکیب و یا استفاده از کدهای مشترک امکان پذیر است.
۲-۱۳) فشرده سازی فایل های CSS (CSS file compression)

فشرده سازی فایل های CSS به معنی اجرای تکنیک هایی است که بتوان از طریق اجرای آن ها حجم فایل CSS را کاهش داد. بعضی وب سایت ها در اینترنت هستند که این خدمات را به صورت رایگان ارائه می دهند. بعضی از این تکنیک ها و وب سایت ها در این وب سایت معرفی شده اند.
۲-۱۴) عدم استفاده از کدهای جاوا اسکریپت به صورت مستقیم در صفحه

همان موردی که در خصوص کدهای CSS گفته شد در مورد کد های جاوا اسکریپت نیز صادق است.
۲-۱۵) فشرده سازی کدهای جاوا اسکریپت

فشرده سازی کدهای جاوا اسکریپت نیز مانند فشرده سازی کدهای CSS است که پیش تر توضیح داده شده است.
۲-۱۶) قرار گیری برخی کدها در پائین صفحه

بعضی از کدهای وب سایت مانند کدهای آمارگیر وب سایت بهتر است که قبل از بسته شدن تگ body و در پائین صفحه قرار گیرند تا سرعت بارگذاری وب سایت افزایش یابد.
۳) متن (Text)
۳-۱) عنوان صفحه (Page Title)

عنوان صفحه یکی از مهمترین عوامل موثر در سئو است. دلیل این امر هم این است که این عنوان در موتورهای جستجو به نمایش در می آید و باید کمتر از ۷۰ کاراکتر انتخاب گردد تا تمامی متن در موتورهای جستجو نشان داده شود و کاربر را قانع نماید که بر روی لینک مورد نظر کلیک کند.
۳-۲) نسبت متن به کد (Text/Code ratio)

نسبت متن به کد در صفحات وب سایت به معنی میزان استفاده از متن به ازای کدهای استفاده شده در صفحه است. در سئو وجود محتوا و متن بسیار مهم است. بنابراین هر چه این عامل دارای نرخ بیشتری باشد مفیدتر است.
۳-۳) عناوین (Titles)

در صفحه باید از تگ های H1 تا H6 بسته به تعداد مورد نیاز استفاده کرد. این تگ ها می توانند عناوین مطالب در صفحات را شامل شوند که سیگنالی به موتورهای جستجو برای نشان دادن عناوین مهم محسوب می شوند.
۳-۴) استایل متن (Text Styling)

استفاده از حالاتی در متن که شامل برجسته (بولد کردن متن) ، آندرلاین (کشیدن خط زیر متن) می شود نیز در سئو وب سایت موثر است.
۳-۵) انسجام عنوان (Title coherence)

این عامل نشان دهنده تعداد کلید واژه های موجود در صفحه در عنوان صفحه است. به عنوان مثال موتورهای جستجو کلید واژه های بازاریابی و اینترنتی را به عنوان دو کلید واژه مهم تک کلمه ای در صفحه در نظر می گیرند. در صورتی که این دو کلید واژه در عنوان صفحه نیز استفاده شده باشند یک امتیاز مثبت در خصوص این عامل محسوب می شود.
۳-۶) چگالی کلید واژه (Keyword density)

چگالی کلید واژه ها به معنی میزان استفاده از کلید واژه ها در موقعیت و تگ های مختلف در صفحه است. به عنوان مثال ارزش استفاده از کلید واژه ها در عنوان صفحه با استفاده از آن ها در متن صفحه متفاوت است. بنابراین چگالی یک کلید واژه میزان اهمیت آن را با توجه به استفاده در موقعیت های مختلف مشخص می کند.
۳-۷) آدرس ایمیل قابل اسکن (Scannable email addresses)

به منظور حفظ امنیت ایمیل های استفاده شده در صفحات وب ، بهتر است که ایمیل های به کار رفته در صفحات در قابل یک تصویر باشند تا از طریق روبات های اسپم کننده ایمیل ها مورد کشف قرار نگیرند.
۴) چند رسانه ای (Multimedia)
۴-۱) تعداد تصاویر (Number of images)

در روش های جدید ایجاد وب سایت ، تصاویر به محض بارگذاری در وب سایت ها در سایز های مختلف از پیش تعیین شده ذخیره می گردند تا با توجه به روزلوشن صفحه نمایش دستگاه کاربر ، تصویر مناسب به آن نمایش داده شود.

می توان از کدهای CSS و جاوا اسکریپت نیز در این خصوص استفاده کرد.
۴-۲) تصاویر دست نیافتنی (Unreachable images)

باید دقت کرد در صفحات وب سایت تمامی تصاویر به درستی بارگذاری شوند بدین معنی که آدرس تصویر در صورتی که تغییر کرده باشد تصویر نمایش داده نمی شود که این یک عامل منفی در سئو است.
۴-۳) کش کردن تصاویر (Image caching)

کش به معنی حافظه پنهانی است. تصاویر عموما به دفعات زیادی به روز نمی شوند و می توان برای مدت زمانی از قابلیت کش کردن تصاویر در آن ها استفاده کرد.
۴-۴) متن جایگزین تصاویر (Alternative text)

تصاویر ممکن است به هر دلیلی در صفحات نمایش داده نشوند. برای جلب رضایت کاربر در صورت مواجه با این مشکل باید از تگ جایگزین تصویر استفاده کرد. همچنین این تگ برای موتورهای جستجو نیز مهم است چون محتوای موجود در تصویر را نشان می دهد و این به این دلیل مهم است که موتورهای جستجو نمی توانند محتوای به کار رفته در تصاویر را بخوانند.
۴-۵) عدم استفاده از فایل های فلش (Flash content)

ترجیحا نباید از فایل های فلش در صفحات وب سایت استفاده کرد چون ممکن است بعضی کاربران فلش را در سیستم های خود نصب نداشته باشند. این عامل برای کاربران ایرانی خیلی مهم تر است چون شرکت ادوبی کاربرانی که با آی پی ایرانی برای به روز رسانی و یا نصب فلش به وب سایت شرکت مراجعه می کنند را مورد تحریم قرار داده است. توصیه می شود در صورتی که به نصب این افزونه برای مرورگر خود نیازمند هستید از این وب سایت استفاده کنید.
۴-۶) عدم استفاده از فریم ها (Frames and iFrames)

از تگ های فریم در صفحات وب نباید استفاده کرد چون محتوای موجود در آن ها قابلیت خوانده شدن توسط موتورهای جستجو را ندارند.
۴-۷) Favicon

ممکن است در اکثر وب سایت ها دیده باشید که در کنار آدرس وب سایت یک آیکن سفارشی شده قرار دارد. می توانید این نوع آیکن ها را با جستجوی این کلید واژه در اینترنت (favicon generator) ایجاد کنید ، سپس پس از ایجاد کردن این آیکن به آن در صفحات وب سایت با استفاده از کد زیر لینک دهید. این کد را در بین تگ Head صفحات وب سایت قرار دهید.

<link rel=”shortcut icon” href=”Fav icon URL Address” type=”image/x-icon” />
۵) سیستم لینک دهی (Networking)
۵-۱) تعداد لینک ها (Number of links)

تعداد لینک ها در وب سایت مهم است. تعداد بیشمار لینک ها در هر صفحه از وب سایت باعث کم اهمیت تر شدن آن ها می شود بنابراین باید ترجیحا از تعداد لینک های کمتر در هر صفحه از وب سایت استفاده شود.
۵-۲) نسبت تعداد لینک ها به داخل وب سایت به کل لینک ها (Link Juice)

در هر صفحه از وب سایت باید تعداد لینک ها به خارج از وب سایت تعداد به مراتب کمتری از تعداد لینک ها به صفحات داخلی وب سایت باشند. به طور مثال در صورتی که ۶۹ لینک در یک صفحه از وب سایت وجود داشته باشد که ۶۴ تای آن ها به صفحات داخلی وب سایت و ۵ عدد آن ها به وب سایت های خارجی لینک شده باشند میزان این عامل از فرمول زیر محاسبه می شود. (این میزان باید بالاتر از ۵۰% باشد):

۹۲.۷۵%= ۱۰۰*(۶۴/۶۹)
۵-۳) لینک های تک (Single links)

منظور از لینک های تک ، لینک هایی هستند که به صورت تکی به یک صفحه از وب سایت راهنمایی می شوند و لینک دیگری در آن صفحه به صفحه مقصد لینک نشود. به عنوان مثال اگر دو لینک به صفحه www.domain.com/example در یک صفحه قرار داده شود آن لینک ها ، لینک تک محسوب نمی شوند.
۵-۴) لینک ها بدون علامت (_)

نباید در لینک ها و آدرس دهی صفحات وب سایت از علامت ” _” استفاده شود.
۵-۵) خصوصیت عنوان برای لینک (Title attribute)

ترجیحا بهتر است در لینک ها از خصوصیت عنوان نیز استفاده شود. این خصوصیت زمانی که شما ماوس را بر روی لینک نگه می دارید عنوانی را نشان می دهد.
۵-۶) دنبال کردن یا نکردن لینک ها (follow یا nofollow کردن لینک ها)

در صورتی که لینکی به خارج از وب سایت می دهید که به آن اعتماد همه جانبه ندارید بهتر است که نوع لینک را با اضافه کردن خصوصیتی به آن nofollow کنید. در این صورت روبات های موتورهای جستجو آن لینک را دنبال نمی کنند و در صورتی که مشکلی در صفحه مقصد وجود داشته باشد شما را مورد جریمه قرار نمی دهند.
۵-۷) استفاده از خصوصیت Canonical

در صورتی که صفحه ای دارای چندین لینک منتهی به آن است باید از این خصویت استفاده شود و به موتورهای جستجو فهماند که کدام آدرس برای ما در اولویت است و می خواهیم آن آدرس در موتورهای جستجو نمایش داده شود.

به عنوان مثال صفحه زیر چندین آدرس دارد که همگی به یک صفحه منتهی می شوند:

الف) www.domain.com/post/711

ب) www.domain.com/this-is-for-test/711

با تعیین این خصوصیت می توان به موتورهای جستجو نشان داد که به عنوان مثال آدرس دوم مد نظر ماست. با قرار دادن این کد در بین تگ Head این مورد انجام می شود.

<link rel=”canonical” href=”http://www.yourdomain.com/” />
۵-۸) استفاده از فایل Robots.txt

با استفاده از این فایل می توان به موتورهای جستجو نشان داد که کدام آدرس ها در وب سایت را ایندکس کنند و یا بالعکس آن ها را در نتایج خود نشان ندهند.
۵-۹) استفاده از نقشه سایت (Sitemap)

نقشه سایت صفحه ای است که تمامی لینک های داخل وب سایت به همراه نحوه ارتباط آن ها را با یکدیگر مشخص می کند و کمک خیلی خوبی می تواند برای موتورهای جستجو برای یافتن لینک های وب سایت ها باشد.
۵-۱۰) استفاده از شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیاد و مثبتی بر روی سئو وب سایت دارد. سعی کنید که هر محتوا و یا مطلبی که ایجاد می کنید لینک آن را در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید تا با این کار به پیدا شدن صفحه مورد نظر توسط موتورهای جستجو کمک کنید.

منبع : پرسیما